Po nowym roku zapełnią się siłownie, sklepy ze zdrową żywnością zwiększą obroty, a najczęściej wyszukiwaną frazą w google będzie „Jak dotrzymać postanowień noworocznych”?.
Jest tak dlatego, że początek roku to najlepszy czas na zmiany. Ja takie poczyniłem w zeszłym roku i dzięki nim udało mi się między innymi:
- Przeczytać ponad 20 książek (wcześniej nie czytałem).
- Wystąpić z prelekcją dla ponad 150 osób.
- Otworzyć tego bloga.
- …i kilka innych postanowień, pewnie się nimi kiedyś podzielę ?.
A pisze o tym dlatego, że w pracy handlowca też czasem przychodzi czas na dobre zmiany i wdrożenie w życie pewnych nawyków, które sprawią, że będziemy efektywni, skuteczni i mniej zestresowani. Nowy rok to najlepszy moment na takie zmiany. Postanowiłem więc podzielić się z Tobą kilkoma praktycznymi wskazówkami, które pomogły mi w minionym roku.
Postanowienia noworoczne dla handlowca:
Postanowienie noworoczne #1:
Poprawie zarządzanie czasem.
Mówi się, że handlowcowi zawsze brakuje czasu. Prawda jednak jest taka, że każdy ma go dokładnie tyle samo. Zdecydowana większość handlowców (w odróżnieniu do innych zawodów) w pewnym stopniu na własna rękę musi zarządzać większością swoich działań. Wygrywa ten, kto robi to efektywnie i w zorganizowany sposób. Co zatem zrobić, aby lepiej zarządzać czasem? Poniżej kilka działań, które możesz wdrożyć od razu:
- Rano wyznacz zadania na dany dzień, zapisz je, na początku skup się na trzech najważniejszych (może to być np. przygotowanie oferty dla klienta x, zadzwonienie do 10 nowych klientów, czy przeglądanie maili). Jeśli zasypiesz swój dzień mało ważnymi zadaniami nie znajdziesz czasu na te najważniejsze.
- Skupiaj się na jednej rzeczy naraz- jeśli zajmujesz się prospectingiem to nie przeglądaj maili, a najlepiej wyłącz skrzynkę odbiorczą lub wyłącz jej powiadomienia. Serio, multitasking nie działa?.
- Poświeć na początku tygodnia 30 minut, aby zaplanować najważniejsze działania. Na koniec tygodnia poświęć 15 minut, aby podsumować co udało się osiągnąć. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem to gratulacje, jeśli nie wyciągnij wnioski przed planowaniem kolejnego tygodnia.
Tematyka produktywności to bardzo szerokie zagadnienie i wymaga sporo nauki. Jeśli w ramach Twoich noworocznych postanowień chcesz wejść głębiej w tematykę zarządzania sobą w czasie polecam zapoznanie się z podejściem GTD (Getting Things Done). Sporo znajdziesz na ten temat w Internecie. Rzuć też okiem na książkę Davida Allena o GTD.
Jeśli tematyka produktywności jest dla Ciebie ciekawa i chcesz dowiedzieć się wiecej na ten temat napisz do mnie na mateusz@tajak.pl
Postanowienie noworoczne #2:
Zacznę wykorzystywać Social Media.
Poznałem handlowca, który nawiązywał kontakt z klientami wysyłając indywidualnie przygotowane nagrania na YouTube. Oryginalne co? Niewielu klientów przechodizło obok tego obojętnie.
Social Media to ogromna skarbnica informacji i potężne narzędzie sprzedażowe. Ja najczęściej wykorzystuję LinkedIn i Facebook, ale masz do dyspozycji też Instagram, Twitter, czy wspomniany YouTube. Co zatem możesz zrobić, aby efektywnie wykorzystać ich potencjał?
- Na Facebooku znajdziesz sporo grup tematycznych, często z niszowych branż. Dołącz do nich, pomagaj jej członkom i dziel się swoja wiedzą. Z czasem zaowocuje to nowym klientem, który doceni Twoją wiedzę i pomoc. Znajdź jedną z takich grup i regularnie się w niej udzielaj.
- LinkedIn pozwala wyszukiwać ciekawe biznesowe kontakty. Dzięki temu możesz dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Więcej o wyszukiwaniu na LinkedIn przeczytasz TUTAJ. Możesz postanowić sobie, że w każdym tygodniu nawiążesz kontakt z jednym potencjalnym klientem właśnie przez LinkedIn.
- Zbuduj profesjonalny profil na LinkedIn- o tym jak to zrobić dzielę się w moim ebooku.
Dodatkowo Twoja obecność w Social Mediach sprawi, że będziesz budować autorytet eksperta.
Postanowienie noworoczne #3:
Będę poszerzać swoją wiedzę.
Trendy sprzedaży się zmieniają.
Rynek dynamicznie się zmienia.
Technologia nieustannie się zmienia.
Niezależnie, czy jesteśmy początkującymi sprzedawcami, czy handlowymi wyjadaczami naszym zadaniem jest nadążać za tymi zmianami. To wymusza, abyśmy nieustanie rozwijali swoje kompetencje. I o ile firmy często zapewniają nam rozwój w obszarze oferowanych produktów, umiejętności miękkie i sprzedażowe w dużym stopniu musimy rozwijać na własną rękę, ponieważ sami najlepiej wiemy czego potrzebujemy. Co zatem możesz zrobić?:
- Przygotuj sobie listę trzech książek o sprzedaży i poświeć 15 minut dziennie na czytanie. W internecie znajdziesz sporo książek o tej tematyce- zdecyduj, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom.
- Raz w tygodniu przejrzyj artykuły na blogach sprzedażowych. Listę najpopularniejszych na świecie blogów sprzedażowych znajdziesz tutaj.
- Jeśli korzystasz z facebooka dołącz do jednej z grup poświęconej sprzedaży i wymieniaj się z jej członkami doświadczeniami. Znajdziesz tam sporo ciekawych informacji i różnych podejść do tematu.
- Interesuj się pokrewnymi branżami, np. branżami Twoich klientów. Posiadając dodatkową wiedzę, będziesz lepszym partnerem do rozmowy dla Twoich klientów.
Chodzi o to, aby wyrobić w sobie nawyk ciągłego i regularnego uczenia się i zdobywanie wiedzy. Nie musisz poświęcać ogromnej ilości czasu. Wystarczą małe kroczki i jeden artykuł w tygodniu?.
Postanowienie noworoczne #4:
Będę regularnie pozyskiwać nowych klientów.
Prospectingu nigdy za wiele. Zawsze powtarzam, że jest to najważniejszy element pracy handlowej. Jeśli robisz go regularnie to świetnie, jeśli sporadycznie to trochę gorzej, jeśli bardzo mało to zdecydowanie postanowienie dla Ciebie. Od czego zacząć?:
- W każdym tygodniu sztywno ustal czas przeznaczony na pozyskiwanie nowych klientów.
- Stwórz system, który pomoże Ci kontrolować pozyskiwanie nowych klientów. Może to być po prostu notes, arkusz Excel (przykład możesz zobaczyć TUTAJ).
- Wykonuj to zadanie regularnie i mierz jego wyniki.
Więcej na ten temat przeczytasz w moim artykule pod tytułem Handlowcu, czy na pewno wiesz czym jest PROSPECTING?
Podsumowanie
W Internecie można znaleźć statystyki(nie wiem na ile wiarygodne) mówiące, że 80% postanowień noworocznych kończy się niepowodzeniem już w lutym i tylko 8% ludzi dotrzymuje założeń z początku roku. Sam część postanowień dotrzymałem, a do części nawet nie podszedłem. Dlatego mam dla Ciebie jeszcze kilka rad z postanowieniami związanych:
- Nie rzucaj się na wszystkie postanowienia naraz. Tu nie potrzeba rewolucji, a ewolucji. Małe kroki pozwolą Ci osiągnąć lepsze rezultaty.
- Konsekwencja to Twój największy sprzymierzeniec w budowaniu nawyków.
- Jeśli o nawykach mowa polecam książkę Siła nawyku.
Na koniec chciałbym Ci życzyć wszystkiego dobrego w nadchodzącym roku, sukcesów na sprzedażowej arenie i skutecznego wdrażania w życie postanowień noworocznych.
Sukcesów w sprzedaży
Pozdrawiam
Mateusz TAJAK